Disneyland og Los Angeles

22 Jun

Vores første stop på den planlagte roadtrip var LA og Disneyland.

Vi havde kørte fra Goleta torsdag aften til LA, hvor vi om aftenen spiste mad på Hard Rock Café i Universal Studios City – en lille “park” af restauranter og butikker lige uden for Universal Studios. Natten tilbragte vi på et motel ikke så langt fra Disneyland, så vi var klar til at stå tidligt op og være i Disneyland, når de åbnede dørene op.

Det lykkedes nu ikke helt at være der til ånbningstid, men ca. en halv time efter, hvilket også var ganske udmærket. En venlig dame i billetsalg foreslog os at hente billetter til aftenens “World of Color” show i California Adventure Park, (som er en anden Disney forlystelsespark, der ligger lige ved siden af Disneylanf) som det allerførste vi gjorde, startede vi ud der. Det tog heldigvis ikke længe at samle billetterne op, og vi kunne således begive os ind i Disneyland inden der blev totalt overrendt af mennesker.

Der er utrolig hyggeligt i parken, med fine huse og dekorationer, blomster, musik og masser af glade mennesker. Et minus ved parken er, at der gerne er lidt for mange glade mennesker – men skidt pyt, det hører vel med. Vi startede med at tage lidt billider mens vi begav os over til en af parkens mest populære forlystelser: Indiana Jones. Det er en form for indendørs rutsjebane, der forestiller, at man kører rundt i en jeep gennem diverse Indiana Jones tempel-landskaber. Man støder på alt fra slanger og biller rundt omkring på væggene til hvislende giftpile og kæmpe rullende sten, der forsøger at “ramme” en; alt imens men ihærdigt forsøger at manuevrere jeepen igennem det hele. Det var super sjovt, og utrolig godt lavet, og kan varmt anbefales til alle, der engang vil besøge Disneyland i LA.

Vi prøvede også en Pirates of the Carribean forlytstelse. Den var noget mere stille, da man blev sejlet rundt i en båd, forbi forskellige opstillinger af dukker og robotter, som hovedsageligt forestillede piraternes hærgen i det Caribiske øhav. Efter den forlystelse nåede vi op til Toontown, hvor vi besægte Mickey Mouse i hans hus, og fik et glim af nogle af de andre traditionelle disneyfigurer. I løbet af eftermiddagetog en lille tur i en gammel dampbåd og vi nåede at shoppe lidt i de forskellige souvenierbutikker. Desuden  holder parken hver eftermiddag en stor parade, hvor forskellige disneyfigurer går, danser og kører på flåder/vogne gennem parken i et stort optog. Vi havde sat os på en bænk i god tid inden paraden og havde derfor rigtig gode pladser til at nyde showet. Således sad vi og spiste en is i solen mens Mickey, Anders, Askepot, Simba m.fl. dansede forbi til festlig musik. Efter paraden skyndte vi os over til den sidste forlystelse, som vi gerne ville nå i Disneyland, inden vi skulle til at bevæge os over til California Adventure park.Vi fik en ordentlig tur i Space Mountain, som er en rutsjebane, der foregår indedørs i mørke, med kun lidt lys på væggene, som skulle ligne stjerner. Turen var utroli hurtig og forholdsvis vild, men til min glæde undgik vi både loops og twists 🙂

I California Adventure Park tog vi det lidt mere stille og roligt. Vi så en Aladdin musical på ca. en time, som var utrolig imponerende. Det var flot og sjovt og indeholdte de kendte sange fra Disneys tegnefilm. Efter musicalen fik vi lidt aftensmad. Vi delte en majskolbe, et kalkunlår og en dybstegt burrito.

Aftenen sluttede af med det World of Color show, som vi havde fået billetter til tidligere på dagen. Det var et show, der foregik på en sø i parken. Der var arrangeret “vandkanoner” og masser af forskelligt lys til at lave et helt fantastisk lysshow. Desuden blev der dannet røgslør uden på søen, hvor en projector viste klip fra forskellige Disney film. Det lyder nok ikke så imponerende, når man læser  min beretning, men det var noget af det mest fantastiske, jeg nogensinde har set.

Den efterfølgende dag (lørdag), havde vi bestemt os for at besøge The Getty Villa, som er et af to museumer, der er lavet af en afdød rigmands (Poul Getty) samlinger. (Vi havde allerede besøgt det andet musem – The Getty Center – tilbage i januar). Der var udstillet mange fine ting, og der var forskellige haver, som man kunne gå rundt i, der forsøgte at genskabe de gamle romeres haver. Det var ganske imponerende. Efter museet fortsatte vi til Queen Mary, som er et gammelt skib liggende ved Long Beach i LA, der i dag fungere som hotel og museum. Vi bruget et par timer på at følge en audio-guide rundt på skibet, og så alt fra broen til maskinrummet og en af skibets fire propeller.

Efter at have besøgt Queen Mary forlod vi LA og satte næsen mod Grand Canyon som den næste store destination.