Grand Canyon

4 Jul

Gaaaaaab….. Vi stod op kl. 2.45 fredag morgen for at gøre os klar og tage køreturen fra Williams til mødetedet i Grand Canyon, hvor vi skulle være kl. 4.45. Det var vigtigt, at vi kunne komme tidligt af sted, så vi kunne gå det meste af turen, inden det blev alt for varmt.

Vi startede med at gå omkring halv 6 ned af The Kaibab Trail. Det er en 11,2 km lang gåtur fra toppen af Grand Canyon ned til bunden ved Bright Angle Campground. Det tog os vel i alt 5 timer at gå ned, med pauser undervejs. Vores gruppe bestod af ialt fem personer: Vores guide Chelsea, og Ron og Jeanette (far og datter) og så Jesper og mig. Alle var i rimelig god form, og vi passede meget godt sammen i forhold til hvor hurtigt vi gik og hvornår vi trængte til pauser. Turen ned var utrolig flot, men ret hård for benene, – ærligt storetær og knæ, men vi kom alle ned i god behold onkring frokost tid.

Vi havde bestilt en tur hvor, vi havde muldyr til at bære al vores grej – telte, mad m.m. – så det eneste vi gik med var vand og snacks til turen. Da vi kom ned til campingpladsen, var vi alligevel ret trætte. Inden v kunne slappe af skulle vi dog hente vores grej hende ved en nærtliggende ranch (Phantom Ranch), og derefter skulle vi hoppe i vandløbet, der læber forbi campingpladsen. Det var ret køligt, og ikke udelukkende rart, men alt føles vel koldt, når man befinder sig i 45 graders varme.

Resten af dagen gik med at slappe af. Jesper tog en middagslur, mens jeg var til et foredarg holdt af en parkbetjent, og ellers hyggede vi mest ved vandløbet – andet var simpelthen for varmt. Omkring kl 6 spiste vi mad – hvilket vores guide stod for at lave, (en anden fordel ved at vælge en guidet tur), og så tog vi lige et parkbetjent-foredrag mere inden vi gik i seng omkring kl 9. Det var varmt, så vi sov uden den ydre teltdug, og kunne således kigge op på nattehimmelen inde, vi lukkede vores små øjne og faldt i søvn.

Næste morgen var vi oppe inden kl 7 i hvert fald. Chelsea havde planer for et par gåture, vi skulle ud på, så det gjaldt igen om at få det værste arbejde overstået inden det blev for varmt.  Første tur gik op på et lille bjerg, der gav os udsigt over campingpladsen og ranchen, og den efterfølgende tur gik mere eller mindre op gennem et lille vandløb. Ved toppen af vandløbet holdte vi frokostpause. Efter at have spist og slappet af i vandløbet gik vi tilbage til vores lejr. Igen blev eftermiddagen brugt på at slappe af ved vandløbet og inde i kantinen på Phantom Ranch, hvor de havde kold lemonade og aircondition. Vi sprang parkbetjent-snakken over den dag, da den handlede om sten……………

Da søndag morgen betød, at vi skulle gå tilbage til toppen af Grand Canyon, forsøgte vi at gå tidligt i seng. Inden da lagde vi dog tøj frem, fylde vandflasker og pakkede så mange af vores ting som muligt, inden vi gik i seng.

Igen stod vi op kl 2.45 for at pakke vores telt sammen, spise morgnmad og gøre os klar, så vi kunne forlade lejeren kl. 4 om morgenen. Det lykkedes ikke helt, da vi først kom af sted kl. 4.30, men skidt pyt 🙂 Turen op var også rigtig god. Vi gik at en anden sti – Bright Angle Trail, så vi fik set lidt andet på den tur. Turen op var ikke hård for knæ og tæer på samme måde, men mere hård for lår, balle og hjertemuskler. Det var lidt hårdere, vi holdte flere pauser og drak mere vand. Det føltes varmere og vi var trætte, men generelt var turen op ad canyonen mere behagelig.

Vi var oppe omkring kl 12, så vi undgik den værste varme – heldigvis. Temperaturen falder jo godt nok jo højere man kommer op, men det var stadig meget varmt. Turen op var ca. 17 kilometer lang, og vi var trætte, da vi nåede op, men i højt humør – og vi hører nu til den ene procent af alle mennesker, der besøger Grand Canyon, som  når helt ned til bunden og op igen. Vi tog afsked med Ron, Jeanette og Chelsea da vi nåede op, og derefter fortsatte vi ud mod vores overnatningsted i Cameron, lidt uden for Grand Canyon National Park.

Vi havde en rigtig, rigtig god tur i Grand Canyon. Vi fik drukket rigtig meget vand, (Jesper drak vel mere end 15 liter over de tre dage), slappet af og motioneret, fik stillet vores trang til varmt vejr(!), og vi fik set en masse spændende natur. Det kan varmt anbefales at tage en guidet tur, da man får masser af information om selven canyonen, lavet mad, vasket op og klaret de værste lejr-ting, og at få muldyr til at bære sit udtyr er bestemt også en fordel. Vi var i hvert fald glade for, at vi valgte netop den tur.

PS. Vi fik at vide, at vi skulle have langærmede, hvide bomuldstræjer på for at holde solen ude. Det er et smaddr smart tip, men skal bare ikke regne med, at den hvide træje nogensinde bliver hvid igen…… 🙂

Billederne kan ses på Flicker, og vi skulle blive færdige med kommentarene til billederne i aften.