Hawaii – Del 2

6 Apr

Onsdag ville vi gerne ud til Pearl Habor. Det tog os næsten to timer med den lokale bus at komme dertil, (det havde taget det halve, hvis vi ikke var kørt for langt). Vi var ombord på en ubåd kaldt Bowfin, som blev brugt under 2. Verdenskrig, og på kampskibet Missouri, som ligeledes blev brugt til bage i fyrrene. Bl.a. ombord på det skib, skulle fredskontrakten mellem Japan og USA være skrevet under. Der var nogle fine ture rundt på skibene, men da vi som sagt ankom lidt forsinket til Pearl Habor, var det begrænset hvor meget tid, vi havde til at kigge os omkring, og vi nåede derfor ikke til den sidste udstilling, som omhandlede flyvemaskiner og våben ligeledes brugt i a. Verdenskrig.

Torsadag havde vi tilmeldt os en rundtur på Oahu, da vi mente, at vi hellere måtte få set noget andet a Hawaii end bare Waikiki Beach. Vi stod igen op ca. kl. 6 og tumlede ud ad døren omkring kl. 7, hvor vi blev samlet op af en bus, som skulle køre os rundt på øen. Turen startede med at gå til Hanauma Bay, hvor vi jo allerede havde været og snorkle. Stoppet varede dog kun 15 min. så tiden blev brugt på at tage billeder af udsigten oppe fra parkeringspladsen. Næste stop var Sandy Beach, som er en meget populær strand og den strand, som præsident Obama surfede ved, dengang han var ung og levede på Hawaii. Han kommer tilsyneladende stadig til Hawaii og holder ferie ved familien, og nogle af de lokale så, da han var ude at surfe sidst, han var der, og mente, at han stadig har de rigtige moves. De overvejer desuden at ændre navnet til Obama Beach, af ovennævnte grunde. Ved siden af Obama Beach er Halona Blowhole, som er et hul i en klippe ved vandet, hvor der kommer skumsprøjt op, og der er en lille strand, som har været med i en masse foskellige film, som vi aldrig har hørt om. Efter stoppet ved Obama Beach kørte bussen til en udkigspost, hvor det blæste helt vildt koloenormt meget! (Se evt. et billede af mig i vores galleri, med håret i en vandret position). Derefter gik turen videre til den berømte North Shore, som er der, hvor mange surfkonkurrencer bliver holdt, da der kan formes gigantiske bølger. Den strand vi stoppede ved, Sunset Beach, skulle være den med de største bølger. Vi kørte forbi andre små seværdigheder og havde et stop ved frokost tid, hvor vi fik noget mad, men det er ikke fordi noget af det, er specielt interessant at berette om. Vores sidste stop på rundturen var dog på Dole Plantagen, hvor de dyrker ananas i tusindevis. Dole er vist bl.a. kendt for også at dyrke bananer og lave rosiner.  Vi havde desværre ikke så meget tid ved det stop heller, men vi nåede at smage deres berømte ananasis, se lidt ananasudsæring og gå en tur i en af deres haver, hvor vi kiggede på forskellige ananas-arter. Vi var hjemme igen sent på eftermiddagen, og brugte aftenen på at hygge os og slappe lidt af oven på den lange bustur.

Fredag var dagen, hvor vi skulle slappe af. Efter et par dege med sightseeing var det stærkt tiltrængt, og det gik jo heller ikke, at vi kun havde været én gang sådan rigtig ved stranden mens vi var på Hawaii. Formiddagen blev derfor brugt på at ligge og dase i sandet og arbejde på vores kulør. Lidt efter middag gik vi op i lejligheden for at få en pause fra solen. Vi skiftede tøj og gik derefter ud for at spise lidt frokost. Efter frokosten stod den så på souvenier-indkøb, hvilket tog resten af dagen. Der er SÅ mange sovenierbutikker, og de har allesammen ca. det samme, men med få undtagelser og afvigelser, og vi forsøgte jo så at finde de helt rigtige ting, at tage med hjem Det tog en evighed, men sådan går det jo, når man skal ind i de samme 10 butikker en to til fire gange……. Så efter endelig at have slået os fast på nogle souveniers og købt dem, trængte vi til at sidde ned og få os en kold drink. Vi fandt en bar/restaurent tæt på vores lejlighed, og sad og kiggede ud over havet resten af aftenen, mens vi så solen gå ned, og senere Hotel Hilton fyre en masse fyrværkeri af. Vi endte med at sidde og få drinks til omkring lidt inden midnat, hvor Eivind, som lige havde været til Luau med de andre nordmænd, kom og gjorde os selskab. Ikke længe efter tog vi dog hjemad, da der stadig manglede at blive pakket kufferter.

Forlod Waikiki kl. ca. 4 om morgenen, hvor vi blev hentet af en bus, som kørte os til lufthavnen. Og efter et par timer i Honolulu lufthavn, små 6 timer i et fly, to timer i L.A.s lufthavn, hvor vi hentede bagage og ventede på vores bus og små tre timers buskørsel kom vi langt om længe hjem til Goleta.

Hawaii var super lækkert, og vi er enige om helt sikkert at skulle tilbage en skønne dag. Til den tid vil vi dog nok besøge Hawaii/The Big Island og Kuau, som er nogle øer, der skulle bære lidt mindre præg af turisme og lidt mere af natur. Vi glæder os allerede!

Se billederne fra vores Hawaii-tur her.